Als lokale retailer ook pakjes verzenden, wat levert dat op?

0

Je hebt een webshop opgezet als aanvulling op je fysieke winkel om je verkoop te boosten. Goede zet! Komen je klanten hun bestellingen op dit moment nog halen in je lokale winkel en twijfel je erover gebruik te maken van een verzendservice om je klantenbestand uit te breiden? Het kan je heel wat opleveren, ontdek hier waarom.

Groeien door te verzenden

Een pakje ophalen 20 kilometer van waar je woont zal je zelf niet snel doen, wel de klant ook niet. Wanneer je uitsluitend afhalen in je fysieke winkel aanbiedt zal je dus voornamelijk klanten uit de buurt en in een beperkte straal rond je winkel aanspreken. Lekker makkelijk dat je klanten ook online je assortiment kunnen bekijken, bestellen en online kunnen afrekenen met Bancontact, maar op deze manier haal je niet het volledige potentieel uit je webshop. Jij wil meer. Door pakjes ook te leveren bespaar je je klant een hoop moeite en planning rond het afhalen, waardoor ze meer geneigd zijn een bestelling te plaatsen en jij straks je verkoop ziet stijgen.

Afhaalpunten of leveren tot de deur

In de check-out omgeving kunnen je klanten na het plaatsen van hun bestelling kiezen hoe ze hun pakket willen ontvangen. Een voor de hand liggende optie is afhalen in de winkel, dit heb je al voorzien. Meer uit je webshop halen kan je doen door ophalen aan een afhaalpunt toe te voegen. Vervoerders kunnen meerdere pakketten in een keer leveren, wat deze service goedkoper maakt dan leveren tot aan de deur. Dit is een eerste goede stap, maar zoals je wel weet hebben consumenten graag de keuze. Je pakketten ook aan huis leveren is dus zeker geen overbodige service. Komt het de klant beter om het pakket thuis te laten leveren, maar kost dit iets meer, dan willen ze hier vaak wel voor betalen.

Hoe gebeurt de betaling?

De betaling is een belangrijk onderdeel van het aankoopproces. Als deze niet on point is, zullen je klanten niet snel nog eens een bestelling plaatsen. Met behulp van een Payment Plugin kan je een mooie betaalomgeving integreren in je webshop. Je kiest dan zelf welke betaalmethoden je wil opnemen in je checkout, de rest wordt geregeld door de payment service provider. Dat bespaart je een hele hoop onderhandelingen en contracten met banken zoals KBC en andere populaire betaalinstellingen. Maar het scheelt ook in administratieve handelingen zoals uitzoeken welke betaling bij welke order hoort. Of wat het rekeningnummer is waar de refund naartoe teruggestort moet worden.

Is je webshop een succes, rollen de bestellingen vanuit alle hoeken van het land binnen en wil je straks ook een internationaal publiek aanspreken met je producten? Ook dan kan een payment service provider je bijstaan in de keuze van geschikte betaalopties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *