Zo verhoog je de conversie van je webshop

  • door

Als je met je webshop wil groeien heb je een gestructureerd stappenplan nodig. Dit bestaat uit het constant verbeteren van de traffic naar je webshop, de conversie in je webshop, de gemiddelde orderwaarde per klant en het aantal herhaalaankopen. Vandaag gaan we in op stap twee: de conversieverhoging. Een groot aantal bezoekers is namelijk ideaal, maar het echte doel is de bezoekers omzetten tot klanten die aankopen doen. 

Verbeter de user experience

Als je bezoeker een fijne ervaring heeft op je website is de kans groter dat hij of zij iets zal kopen en wellicht een herhaalaankoop zal doen. Niemand houdt van een website die niet duidelijk is of slecht werkt. Zorg er dan ook voor dat dit niet de reden kan zijn dat je bezoekers uit je website wegklikken. Je kan dan ook het beste geen sliding carrousels meer plaatsen. Daarnaast is het verstandig om je bezoekers een handje op weg te helpen door middel van een livechat. Deze kan je op de homepagina instellen met een opvallende kleur en vraag zoals: “Kan ik u ergens mee helpen?”. Tover ook je 404-pagina’s om tot klantvriendelijke pagina’s. Belangrijk is om je klant op te vangen als ze een verkeerde weg inslaan op je website. 

Verbeter je content

Zorg dat je relevant bent voor de winkelaars. Probeer jezelf te onderscheiden met de content die je maakt. Zet bijvoorbeeld specifieke landingspagina’s zoals pagina’s gerelateerd aan seizoenen of feestdagen. Je kan ook gebruik maken van persoonlijke aanbiedingen. Op deze manier spreek je de klant persoonlijk aan en zullen zij dit als prettig ervaren. De kans op conversie verhoog je hier flink mee. Voor zulke persoonlijke aanbiedingen heb je wel speciale b2b software nodig. Dit is echter prima aan te schaffen en zal daarna geheel zelf zijn werk doen. Dit kan je doen bij meerdere b2b shops

Verbeter het betalingsproces 

Als je bezoeker eenmaal de beslissing heeft genomen om een aankoop te doen in je webshop wil je wel dat dit vlekkeloos verloopt voor je klant. Het zou ontzettend zonde zijn om je klant in dit laatste proces te verliezen. Verwijder dan ook je navigatiemenu tijdens het betalingsproces. Vooral bij een b2b webshop is dit van belang. Om je klanten een snelle en makkelijke betaling aan te bieden is het verstandig om een enkele pagina te gebruiken. Zorg daarbij voor een duidelijke visuele voortgang. Denk hierbij aan knoppen, pijlen en vooraf ingevulde velden.